Účelem etické výchovy je zlepšení chápání mezilidských vztahů a tím i větší možnosti navazování spolupráce.
V etické výchově je kladen důraz především na prožitek a nikoliv na výsledek. Jeho účelem je zlepšení chápání mezilidských vztahů a tím i větší možnosti navazování spolupráce. Etická výchova probíhá celou školní výukou. Etické chování a budouvání etického chování je pro nás nezbytnou součástí výuky.
Obecně o etické výchově ve škole
Etická výchova je součást školního vzdělávacího programu Heřmánek. V etické výchově jsou děti samy sebou a samy za sebe jednu hodninu týdně. Cílem předmětu není získat znalosti, ale především schopnost rozumět sám sobě, porozumět ostatním, získat schopnost se s nimi domluvit. Ve vyučování děti probírají zajímavé a morální příběhy, mluví o zajímavých osobnostech, které svým životem změnily společnost, a mluví také o svých plánech a snech. Mezi zajímavé příběhy počítáme pohádky, Biblické příběhy či příběhy jiných kultur. Z etické výchovy nikdy nedostávají děti známku, jen slovní hodnocení týkající se obecně témat, která probíráme a také o schopnosti dětí se práce zúčastnit.
Pro aktivity etické výchovy nás inspiruje systém FEC (odkaz). Tento koncepčně se metodický obsah programu FEC zaměřuje prostřednictvím příběhů a řešenýchtémat jednotlivých modulů na:
- prevenci a stabilizaci problémového chování dětí a žáků,
- sociální managementu třídy z pohledu jednotlivce i kolektivu,
- rozvoj psychosociálních kompetencí,
- seberegulaci a práci s emocemi
- včetně rozvoje kompetencí pedagogů pro včasné rozpoznání ohrožených dětí, mezioborovou spolupráci
dospělých v podpoře duševního zdraví dětí a péči o vlastní duševní zdraví